تبلیغات
همه چیز درباره لوازم سردکننده وگازسوز کولر-آبگرمکن دیواری-پکیج شوفاژ-آبسرکن-کولرماشین-فرگاز-مایکروفر-بخاری - شرح عملکرد سیستم کولرماشین



Admin Logo
themebox Logo



تاریخ:شنبه 18 آذر 1391-01:37 ب.ظ

نویسنده :اکبر عرب

شرح عملکرد سیستم کولرماشین

شرح عملکرد سیستم کولر:  این سیستم شامل قطعاتی به شرح زیر می باشدکه در تصویر هم نمای کلی سیستم به همراه شماره قطعات دیده می شود:                                                                            1- شیر انبساط 2- مخزن رطوبت گیر(خشک کن) به همراه پرسوستات یا کلیدسه کاره 3- کندانسور(مایع ساز) 4- کمپرسور 5- فن(پنکه) 6- اواپراتور شرح عملکرد سیستم کولر  این سیستم شامل قطعاتی به شرح زیر می باشدکه در تصویر هم نمای کلی سیستم به همراه شماره قطعات دیده می شود:                                                                            1- شیر انبساط 2- مخزن رطوبت گیر(خشک کن) به همراه پرسوستات یا کلیدسه کاره 3- کندانسور(مایع ساز) 4- کمپرسور 5- فن(پنکه) 6- اواپراتور 7- ترموستات الکترونیکی 8- جعبه مجرای هیتر بخاری         
 عملکرد سیستم کولر: 
کمپرسور:بافشارکم ودر حالت گاز از اواپراتور به کمپرسور فشرده R134ماده مبرّد  می شود که فشار ودمایش راافزایش می دهد. گاز مبرد گرم سپس بافشار وارد کندانسور (مایع ساز) می شود.

 کندانسور:مبرد داغ وپرفشار توسط کمپرسور بداخل لوله های حلقه ای کندانسور پمپاژ می شود .لوله های حلقه ای شکل دارای کانال هایی می باشند که دراطراف آن ها هوای سرعت داده شده توسط فن جلوی خودرو جریاندارد.ازآنجاییکه حرارت همیشه از جسم گرمتر به جسم سردتر انتقال می یابد مبرد داغ مقداری از حرارت خود را به هوای خنک تر انتقال می دهد . پس از اینکه گاز مبرد داغ مقداری ازگرمای خود را از دست دهدبه مایع تبدیل میشود.                               مخزن خشک کن:مبرددرمخزن خشک کن جمع شده ورطوبت زدایی وسپس به صورت مایع کاملا اشباع وارد شیرانبساط می شود.مبرد به شکل مایع تحت فشار زیاد وبادمای بالا وارد مخزن خشک کن می شود .سپس مبرد ازداخل فیلتر عبور کرده ورطوبت وذرات خارجی آن گرفته می شود. سپس به شکل مایع به شیر انباط منتقل می شود . کلید کنترل فشار سیستم  بر روی مخزن رطوبت گیر نصب می شودو پرسوستات نامیده می شود.(محل نشان داده شده در تصویر) 
شیرانبساط:مبردی که وارد شیر انبساط می شود به شکل مایع بوده ودما و فشار بالادارد . وظیفه شیر انبساط تنظیم مقدار مبرد است که بداخل تبخیرکننده توسط آن اسپری می شود . این شیر از وارد شدن مبرد بیش از مقدار قابل تبخیر جلوگیری می کند وضمن پایین آوردن فشار مبرد دمای آن را کاهش می دهد.     
اواپراتور:مبردپس از شیرانبساط واردتبخیرکننده می شود که در آنجا منبسط می شود. فشار داخل تبخیرکننده بدلیل عمل مکش کمپرسور بسیارپایین تر است. هنگامیکه سرماساز منبسط می شود به گازتبدیل می شود. عمل تبدیل مایع به گاز باکاهش دماانجام می شود ولذا حرارت از هوای اطراف اواپراتور گرفته می شود. سپس هوای خنک شده توسط فن بخاری وکولر بداخل اتومبیل فرستاده می شود.مبردسپس در حالت گاز توسط کمپرسور مکیده شده ومجددا درسیکل فشرده شده و به گردش در می آید.واین فرآیند به صورت مداوم انجام می شود. سیستم خنك كاری خودرو چون در موتور عمل احتراق صورت می گیرد بنابراین درقطعات داخل موتور اتومبیل حرارت تولید می شود و اگراین حرارت به وسیله دستگاه خنك كننده گرفته نشود، باعث خسارات زیادی می گردد و از طرفی كمبودحرارت نیز باعث خرابی موتور خواهد شد پس موتور باید همیشه دارای حرارت متعادل باشد. بهترین حرارت برای موتور 8/73 الی 82 درجه سانتی گراد (65 الی182 درجه فارنهایت)است.
انواع دستگاههای خنك كننده الف)دستگاه خنك كننده مستقیم، كه كلیه دستگاه با هوا خنك می شود. ب) دستگاه خنك كننده غیر مستقیم، كه كلیه دستگاه با آب خنك می شودو دارای رادیاتور می باشند.
متعلقات دستگاه خنك كننده: الف )شیلنگ تحتانی ب) پمپ آب پ) تسمه ج) بدنه سیلندر د) رادیاتور ه) سرسیلندر و) ترموستات ز) شیلنگ فوقانی ح) پروانه رادیاتور : مخزنی از جنس مس می باشد كه با توجه به كانالهای تعبیه شده در آن ، وظیفه انتقال حرارت موجود در آب را به عهده دارد بنابراین بایستی همواره كنترل نمود كه سطح آب در مخزن رادیاتور بیش از دو سانتیمتر پائین تر از دهانه مخزن نباشد. پروانه: وسیله كه از موتور به وسیله تسمه و در بعضی خودروها توسط الكتروموتور انرژی لازم را دریافت می نماید و كار آن، مكش هوا از شبكه های رادیاتور و خنك نمودن آب رادیاتور می باشد. پمپ آب: وسیله ای است كه به منظور گردش سریع و راحت آب موجود در رادیاتور و در اطراف موتور بكار رفته و حركت آن از طریق موتور و تسمه پروانه تامین می گردد بدین صورت كه چون همیشه در قسمت پائین رادیاتور آب خنك و در بالای آن آب گرم(برگشت داده شده از موتور)وجود دارد، لذا برای رساندن آب جهت خنك كردن قطعات موتور از شیلنگ پائین رادیاتور ،آب بوسیله مكش حاصل از واترپمپ وارد كانالهای بدنه سیلندرهای موتور شده و پس از گردش در اطراف سیلندرها و خنك كردن آنها ،در حالیكه خود آب مقداری گرم شده از طریق كانالهای سیلندر به گرمترین نقطه موتور كه سرسیلندر ها می باشد هدایت و پس از عبور از اطراف سوپاپها وشمعها و خنك نمودن آنها از طریق ترموستات و لوله های بالا جهت خنك شدن مجدد وارد رادیاتور می گردد. ترموستات: سوپاپی است كه درمسیر راه آب برگشتی از موتور به رادیاتور قراردارد و كار آن ثابت نگهداشتن دمای آب موتور می باشد. با توجه به اینکه بیشترین سائیدگی قطعات موتور زمانی است که موتور در حال سرد کار می کند. در نتیجه برای جلوگیری از این نوع سائیدگی در موتور روشهای مختلفی وجود دارد از جمله نصب ترموستات، استفاده از مواد خنک کننده و پروانه اتوماتیک را می‎توان نام برد. منبع انبساط: منبع انبساط ظرفی است با گنجایش حدود 2 لیتر از جنس پلاستیک که در کنار رادیاتور نصب می‎شود. هنگام جوش آوردن و گرم شدن بیش از حد موتور، آب اضافی رادیاتور با باز شدن سوپاپ فشار در رادیاتور از طریق شیلنگ سر ریز وارد منبع انبساط می‎شود و از هدر رفتن آب جلوگیری می‎شود. تذکر: اتومبیلهایی که منبع انبساط دارند برای اضافه کردن آب نیاز به باز کردن در رادیاتور ندارند بلکه آب را داخل منبع انبساط می‎ریزند این کار به کمتر زنگ زدن رادیاتور کمک می‎کند. تسمه)واسطه حرکتی میباشد که حرکت را از فولی میل لنگ گرفته و به فولی واترپمپ و فولی دینام انتقال داده و باعث به گردش دراوردن واترپمپ و دینام می گردد. تنظیم کشش تسمه پروانه: اگر انگشت دستمان را روی تسمه گذاشته ویک کیلو گرم نیرو وارد کنیم به اندازه 8 تا 10 میلیمتر بایستی تسمه کشش داشته باشد. ضد یخ: آب در مقابل سرما یخ می بندد وچنانچه در زمستان ضد یخ در موتور ریخته نشود سیلندر می تركد. برای جلوگیری از یخ زدن آب داخل موتور و رادیاتور در هوای سرد زمستان که موجب خسارت زیادی در موتور و رادیاتور می‎شود از ضد یخ استفاده می‎شود. جنس ضد یخ باید به گونه‎ای تهیه شود که اثر نامطلوب بر روی قطعات نداشته باشد . خواص دیگر ضد یخ ، ضد زنگ و ضد جوش بودن آن است به این مفهوم که ضد یخ علاوه بر خاصیت ضد یخ داشتن از زنگ زدگی قطعات داخل موتور جلوگیری می‎کند و نقطه جوش را نیز بالا می برد. نسبت مخلوط ضد یخ با آب بستگی به سرما و برودت هوا دارد. محلول ضد یخ در سیستم خنك كننده از منجمد شدن مایع موجود در سیستم جلوگیری وبلوك سیلندر را از خطر تركیدن محافظت می كند. در صورت موجود نبودن ضد یخ كافی در مایع خنك كننده ممكن است در درجه حرارتهای خیلی پایین حتی در حالی كه موتور نیز كار می كند آب در منبع تحتانی رادیاتور منجمد شود. وجود مقداركمی آب كه پس از تخلیه بلوك سیلندر داخل آن باقی می ماند ممكن است در درجه حرارتهای بسیاركم حادثه ساز باشد. در صورت وجود نشتی آب از سیستم، با اضافه كردن ضد یخ وبه دلیل بالا بودن قابلیت نفوذ این محلول، میزان نشتی سیستم شدیدتر خواهد شد بنابراین قبل از اضافه كردن ضد یخ مطمئن شوید که در سیستم هیچ گونه نشتی وجود ندارد. جنس ضد یخ متداولی كه اثر نامطلوب روی قطعات ندارد، اتیل گلیكول است. طریقه تهیه ضدیخ مناسب:مقدار مناسبی ضد یخ را با نصف مقدار آب مورد نیاز برای پركردن سیستم در داخل ظرف تمیزی مخلوط كنید. سپس این مخلوط را داخل رادیاتوری كه قبلاًآن راشستشوی كامل داده اید، ریخته وبقیه حجم رادیاتور را با آب تمیز پر كنید موتور را روشن كنید و اجازه دهید كه ضد یخ با آب كاملاً مخلوط شود. درصد ضدیخ مورد نیاز(نسبت به گنجایش كل سیستم خنك كننده) در جدول زیر داده شده است. نقطه ای كه امكان یخ زدن وجود دارد نسبت ضد یخ موجود در مخلوط 26- سانتی گراد 25% 33- سانتی گراد 30% 39- سانتی گراد 35% 41- سانتی گراد 40% 47- سانتی گراد 50% معمولاً کارهای زیر در اول هر بهار و پاییز باید انجام شود. 1- غلظت ضد یخ- ضد جوش را کنترل کنید که از حداقل ضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد. 2- اندازه و شرایط ضدیخ را بررسی نمائید . در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید. 3- دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود نشتی ، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضد یخ سرد است) آزمایش کنید. 4- در پوش و لوله متصل به در پوش رادیاتور را بازرسی کنید. 5- لوله ها را بازبینی نمائید و محل اتصال لوله ها را محکم کنید. 6- تسمه پروانه ها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحیح ،کنترل کنید. 7- در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش از حد گرم یا سرد می شود ، ترموستات را کنترل کنید. 8-در تمام فصول سال محلول ضد یخ در رادیاتور باشد 9- هر دوسال یکبار تعویض گرددو زمان تعویض ابتدای سرمای هر سال می باشد.
علل جوش آمدن آب رادیاتور(گرم كردن موتور): 1- پاره شدن تسمه پروانه یا شل بودن آن. 2- كمی آب رادیاتور. 3- كثیف بودن رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن. 4- كار نكردن واتر پمپ (پمپ آب) 5- خراب بودن ترموستات. 6- نامیزانی دلكو. 7- نامیزانی باد لاستیك. 8- تازه تعمیر بودن موتور یا نو بودن موتور. 9- بارزیاد. 10- استفاده زیاد از دنده های سنگین. 11- سربالائی زیاد. 12- نامیزانی سوپاپها. 13- عدم تنظیم فاصله پلاتین. 14- شكستن پره های پروانه. 15- کثیف بودن فیلتر هواکش کاربراتور 16- خرابی درب رادیاتور 17- سوراخ بودن رادیاتور 18- سفت بودن یا کارنکردن سوپاپ ها 19- سفت بودن چرخها 20- خرابی آب پخش کن واترپمپ 21- وزش باد مخالف 22- گرفتگی اگزوز دود که عمل تخلیه براحتی صورت نمی گیرد. 23- گرفتن لوله خروج بخار آب در رادیاتور 24- گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ 25- کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب بر اثر احتراق در موتورهای احتراق داخلی گرمای زیادی تولید می‌شود که حتی می‌تواند فلزات مجموعه سیلندر و پیستون را ذوب کند . سیستم خنککاری بهمنظور پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور بهکار می‌رود. این سیستم برای مراقبت در برابر عملکرد مؤثر در تمام سرعت‌های موتور و کنترل شرایط مختلف مورد استفاده است. دما در طول مدت احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور بسیار بالا می‌رود و به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. میزان قابل توجهی از این حرارت توسط دیواره‌های سیلندر و پیستون‌ها جذب می‌شود بنابراین باید خنک‌کاری به اندازه‌ای صورت پذیرد که دما بیش از حدود ۲۳۰ درجه نشود. دماهای بالاتر باعث کاهش ضخامت فیلم روغن میشود و خواص روغن بهشدت افت می‌کند که این مسئله موجب افزایش استهلاک قطعات و ازدیاد دمای آنها خواهد شد. در موتورهای احتراق داخلی مقدار محدودی از انرژی سوخت برای قوای محرکه موتور استفاده می‌شود. تقریبا حدود ۲۸ درصد انرژی سوخت به کار مفید تبدیل می‌شود. ۳۰ درصد بهواسطه خنککاری، ۳۲ درصد بهوسیله خروج گازهای داغ و ۱۰ درصد باقیمانده توسط اصطکاک و عوامل دیگر بههدر می‌رود. میزان حقیقی و دقیق انرژی تبدیلشده به کار مفید در پروسه احتراق موتور به مشخصه‌های فیزیکی اجزای موتور بستگی دارد. همان‌طور که گفته شد، دما در طول احتراق در سیلندر موتورهای درونسوز به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. این دما بیش از نقطه ذوب مواد مورد استفاده در ساختار موتور است بنابراین با بالارفتن دما به موتور خسارت وارد می‌شود و باید دمای کار موتور در محدودهای خاص حفظ شود. در یک نمونه سیستم خنککاری آبی موتور این دما در محدوده ۹۵-۷۵ قرار دارد که برای خنککاری هوایی این میزان کمی بیشتر است. خنککاری در موتور دو علت دارد: ۱) نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری مؤثر در آن ممکن باشد. ۲) نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده خاص بهطوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند. نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنککاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، کارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنککاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنککـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌کننـد. هنگام راهاندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، بهسرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای بهرهبرداری می‌رسد باید سیستم خنککاری فعالیتش را آغاز کند. نمایه سیستم خنککاری موتور برای حداقل کردن حجم و وزن رادیاتور است که در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. باید درجه حرارت متوسط آبی که از رادیاتور عبور می‌کند حتیالامکان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد. البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز کند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر میشود و فشار داخل رادیاتور بهشدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد. جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب میکند و از راندمان آن می‌کاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا میرود و موجب کاهش قدرتخنک کنندگی رادیاتور می‌شود. برای درک نیاز موتور به سیستم خنککاری، اثرات افزایش یا کاهش دمای کارکرد موتور در ذیل آمده است: ● اثرات افزایش دمای کارکرد موتور ▪ بهرهبرداری در دماهای بالا، بارهای زیاد با سرعت بالا بدون عملیات خنککاری باعث اکسیداسیون روغن روغنکاری می‌شود. در این شرایط ممکن است با بالا رفتن دما، لعاب و رسوب شکل گیرد؛ بهطوری که رینگ پیستون نتواند کار خود را انجام دهد؛ ضمن این که خراش خوردن رینگ نیز باعث اختلال عملکرد آن می‌شود. به همین ترتیب اکسیداسیون روغن می‌تواند باعث خوردگی و سایش بعضی از انواع یاتاقان‌ها شود. ▪ اگر دمای کارکـرد خیلـی زیاد شـود، نقاطی از پیستون‌ها و قسمت‌هایی از میللنگ که در یاتاقان می‌چرخند، منبسط می‌شوند که این موضوع باعث خروج آنها از لقی مجاز میشود و این تغییرات صدمات جدی در یاتاقان‌ها و رینگ‌ها بهبار میآورد. ▪ سطوح داخل محفظه احتراق از قبیل پای سوپاپ خروجی و شمع ممکن است آنقدر گرم شود که جرقه زودتر اتفاق بیفتد؛ این شرایط جرقه پیشرس نامیده می‌شود که اگر برای مدتی ادامه یابد، خسارت عمده به موتور می‌زند. ▪ اگر مخلوط تازه وارد شده به سیلندر خیلی گرم شود، چگالی آن کاهش خواهد یافت و در نتیجه قدرت آن کاسته می‌شود؛ به­خصوص در موتورهای بنزینی. ▪ با افزایش دمای مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق و منیفولد ورودی، اصطکاک مکانیکی افزایش مییابد و از قدرت خروجی موتور می‌کاهد. ● اثرات کاهش دمای کارکرد موتور ۱) افزایش خنک‌کاری باعث کاهش راندمان حرارتی، همچنین مانع تبخیر مناسب سوخت می‌شود که موجب رقیق شدن روغن می‌گردد. ۲) تبخیر نامناسب سوخت ، فیلم روغن بر روی دیواره‌های سیلندر را از بین می‌برد و باعث افزایش فرسایش سطح داخلی سیلندر می‌شود. ۳) به طور کلی خنککاری بیش از حد باعث کاهش قدرت، ضرر اقتصادی مصرف بیشتر سوخت و کاهش طول عمر قطعات موتور میشود. ● ملاحظات طراحی رادیاتور طراحی رادیاتور باید براساس درجه حرارت هوا در گرمترین منطقهای که وسیله ممکن است در آن کار کند، صورت گیرد. در آب و هوای سردتر مقدار آب در گردش رادیاتور به وسیله ترموستات تنظیم می‌شود؛ به نحوی که فقط سنجش از قدرت خنککنندگی رادیاتور مورد استفاده قرار گیرد. افزایش دمایی بین ۸ تا ۱۲ درجه برای هوای جاری در رادیاتور منظور می‌شود. افزایش دمای بیشتر متداول نیست؛ بهخصوص که در هوای گرم موجب تبخیر بنزین در پمپ بنزین و لوله‌های رابط در موتور بنزینی می‌شود و از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری بهعمل می‌آید. به منظور پیشگیری از سروصدای زیاد و مصرف بیش از اندازه توان موتور به وسیله پروانه، افت فشار سمت هوا کمتر از kpa ۱ منظور می‌شود. توان مصرفی پروانه باید به قدری باشد که در دور کم موتور و قدرت زیاد بتواند هوای کافی از رادیاتور عبور دهد. برای این که حجم رادیاتور کوچک باشد معمولا از لوله‌های تخت پرهدار استفاده می‌شود. هرچه تعداد پره بر واحد طول لوله بیشتر باشد، مبدل جمع و جورتر خواهد بود اما گرفتگی سوراخ پره‌ها با ذرات معلق موجود در هوا و حشرات سبب می‌شود که تعداد پره­ها بین ۴۰۰ و ۶۰۰ پره در هر متر باشد. ● رادیاتور و نحوه انتقال حرارت از سیال گرم به هوا رادیاتور دستگاهی است در سیستم خنککننده موتور که حجم زیادی از آب این سیستم را در تماس نزدیک با هوا نگه میدارد تا انتقال حرارت از آب به هوا بهخوبی و بهسـرعت امکـانپذیر باشـد. همچنین می‌توان گفت رادیاتور وسیلهای است که برای نگهداری مقدار زیادی آب در مجاورت حجم بزرگی از هوا بهکار می‌رود؛ به طوری که حرارت بتواند از آب به رادیاتور و از رادیاتور به هوا منتقل شود. اجزای رادیاتور از مخزن بالایی و مخزن پایینی و هسته (شبکه) رادیاتور تشکیل شده که خود شبکه از لوله‌ها و پره‌ها بهوجود آمده است. همچنین به مخزن بالایی یک گلویی که به لوله هوا ارتباط دارد، متصل است. سیال خنککننده توسط پمپ به جداره‌های سیلندر جریان می‌یابد. در صورت بالا رفتن درجه حرارت سیال ترموستات مسیر را باز می‌کند و سیال گرم از طریق لوله ورودی رادیاتور که در مخزن ورودی آن تعبیه شده است، وارد رادیاتور میشود و پس از خنک شدن به مخزن خروجی جریان مییابد و پس از خروج توسط لوله خروجی رادیاتور، سیکل خود را ادامه می‌دهد. انتقال حرارت در رادیاتور خودرو به این صورت است که آب گرم در طول مسیر حرکت در رادیاتور، گرمای خود را به لوله‌ها منتقل می­کند و این گرما از محل اتصال لوله و پره، به پره‌ها منتقل میشود و سپس گرمای انتقالیافته به پره‌ها نیز توسط جریان هوای اجباری از آنها دفع می‌شود. ● انواع رادیاتور شبکه رادیاتورها شامل دو نوع فین تیوب و کروگیت است: ۱) رادیاتور فین تیوب (fin-Tube) : در این نوع رادیاتور امتداد لوله‌ها عمود بر راستای پره‌هاست و لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور می‌کنند. ۲) رادیاتورهای کروگیت (crougate): در این نوع رادیاتورها لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور نمی‌کنند بلکه پره‌ها به صورت موجدارند و لوله‌ها در امتداد پره‌ها روی نوک فین قرار داده می‌شوند. در حالت کلی مونتاژ رادیاتورهای کروگیت راحتتر و سریعتر از نوع فین تیوب است و امکان اتوماسیون آن وجود دارد ولی رادیاتورهای فین تیوب به دلیل درگیر شدن لوله و پره با یکدیگر، استحکام مکانیکی بیشتری دارند. رادیاتورها از لحاظ جنس به دو نوع آلومینیمی و مسی و برنجی تقسیم میشوند که تکنولوژی ساخت هر یک می‌تواند Soldering و Brazing باشد. كمپرسور   كمپرسور دستگاه حركت دهنده گاز مبرد در كولر اتومبیل می‌باشد. كمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌نماید. همچنین كمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز كم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش می‌دهد. كمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل كندانسور و سپس به كپسول خشك كننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق می‌دهد. كمپرسورهایی كه در سیستمهای كولر اتومبیل به كار برده می‌شوند، می‌بایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند. كندانسور كندانسور یكی از اجزائی است كه وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد. كندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از كابین اتومبیل انتقال می‌دهد كپسول خشك كننده كپسول خشك كننده بعنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌نماید. معمولاً این كپسول دارای یك سوئیچ ایمنی می‌باشد تا در مواقعی كه فشار گاز از حد تعریف شده كمتر یا بیشتر شود، به طور خودكار جریان برق كمپرسور را قطع ‌نماید. همچنین بر روی این كپسول شیشه‌ای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت به ما این امكان را می‌دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را كنترل نماییم. شیر انبساط شیر انبساط تعیین كننده میزان صحیح گاز وارد شونده از كندانسور به داخل اواپراتور از طریق یك فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را بطور ناگهانی كاهش می‌دهد. هنگامی ‌كه كمپرسور شروع به كار می‌نماید، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پر فشار تبدیل می‌گردد. زمانی كه اواپراتور میزان بیشتری مبرد را طلب می‌نماید، شیر انبساط اجازه می‌دهد تا مبرد كم فشار مورد نیاز به داخل كویل اواپراتور وارد گردد. شیر انبساط برقرار كننده تعادل میان بار گرما و خنك كنندگی بهینه اواپراتور می‌باشد. اواپراتور یكی دیگر از قطعات اصلی سیستم كولر اتومبیل اواپراتور است. اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است كه وظیفه كاهش گرمای هوای كابین اتومبیل را بر عهده دارد. یكی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جب رطوبت از هوای داخل كابین می‌باشد. جریان سریع هوای ایجا شده توسط فن الكتریكی با عبور از سطح كویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط كویل را از طریق كانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا به داخل كابین اتومبیل انتقال می‌دهد. عمل ایجاد برودت توسط كویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت وای دال كابین گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از كابین اتومبیل منتقل می‌گردد. سیستم كولر اتومبیل دارای دو سوئیچ كنترلی است كه یكی از آنها زمانی كه فشار گاز كم یا زیاد باشد، كمپرسور را از مدار خارج نموده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌نماید. عدم كاركرد مناسب هریك از این دو سوئیچ می‌تواند باعث از كار افتادن كل سیستم گردد             اینتر کولر سوپر شارژر ها چگونه کار می کنند ؟     از زمان اختراع موتور احتراق داخلی، مهندسان خودرو، عاشقان سرعت و طراحان خودرو های مسابقه در حال جست و جوی راه ها یی برای افزایش قدرت آن بوده اند. یک راه برای افزودن قدرت ساختن یک موتور بزرگ تر است. اما موتور های بزرگ تر که سنگین تر و ساخت و نگهداری آنها گران تر است همیشه بهتر نیستند. فوررد رنجر با یک سوپر شارژر زیر کاپوت    یک راه دیگر برای افزودن قدرت کارآمد تر کردن موتور های به اندازه ی معمولی است. می توان این کار را با دمیدن هوای بیشتر به درون اتاقک احتراق انجام داد. با هوای بیشتر همچنین می توان سوخت بیشتری اضافه کرد. سوخت بیشتر به انفجار بزرگ تر و افزایش توان می انجامد. به کار گرفتن یک سوپر شارژر یک راه به درد بخور برای به دست آوردن هوای دمیده شده ی پر فشار است. در این مقاله ما توضیح خواهیم داد که سوپر شارژر ها چه هستند، چگونه کار می کنند و چگونه با توربو شارژر ها مقایسه می شوند. تفاوت سوپرشارژر و توربوشارژر سوپر شارژر به هر وسیله ای گفته می شود که فشار هوای مکیده شده را به بیش از فشار جو می رساند. توربو شارژر ها هم این کار را انجام می دهند. در واقع کلمه ی توربو شارژر کوتاه شدهی کلمه ی توربو سوپر شارژر، اسم رسمی خود است. یک سوپر شارژر دو پیچی    تفاوت بین این دو سیستم، منبع انرژی آن ها است. توربو شارژر ها توان خود را از توربینی می گیرند که به وسیله ی جریان جرمی اگزوز به حرکت در می آید. ولی سوپر شارژر ها به وسیله ی تسمه یا زنجیر به صورت مکانیکی از طریق میل لنگ نیرو می گیرند. اصول سوپر شارژر ها یک موتور معمولی 4 زمانه یک زمان را صرف فرآیند مکش می کند. این فرآیند 3 مرحله دارد: 1.     پیستون به سمت پایین حرکت می کند. 2.     حرکت پیستون به سمت پایین خلاء ایجاد می کند. 3.     هوا در فشار جو به درون اتاق احتراق مکیده می شود.    همین که هوا به درون موتور کشیده می شود، می بایست با سوخت ترکیب شود تا ترکیب هوا و سوخت را تشکیل دهد. بسته ای از انرژی پتانسیل که می تواند به وسیله ی یک فرآیند شیمیایی به نام احتراق به انرژی جنبشی مفید تبدیل شود. شمع، واکنش شیمیایی را با مشتعل کردن سوخت آغاز می کند. وقتی که سوخت بسوزد، مقدار زیادی انرژی آزاد می شود. نیروی این انفجار که بالای سرسیلندر متمرکز می شود. پیستون را به پایین می راند و یک حرکت رفت و برگشتی ایجاد می کند که آن هم آخر کار به چرخ ها منتقل می شود.    اضافه کردن سوخت بیشتر به مخلوط سوخت و هوا انفجار قوی تری ایجاد می کند. اما ما نمی توانیم به سادگی سوخت بیشتری به داخل موتور پمپ کنیم، زیرا مقدار معینی از اکسیژن برای سوزاندن مقدار سوخت داده شده لازم است. ترکیب شیمیایی صحیح ـ 14 بخش هوا با یک بخش سوخت ـ برای کارکرد بهینه یک موتور لازم است. کلام آخر این که برای وارد کردن سوخت بیشتر باید هوای بیشتری وارد کرد.     این کار یک سوپر شارژر است. سوپر شارژر ها بدون ایجاد کردن خلاء با فشرده کردن هوا در فشاری بالا تر از فشار جو، مکش را افزایش می دهند. این کار هوای بیشتری را به درون موتور می فرستد و موتور را تقویت می کند. با توجه به هوای اضافه تر، سوخت بیشتری به مخلوط هوا و سوخت افزوده می شود و قدرت موتور افزایش می یابد.    سوپرشارژینگ به طور متوسط 46 درصد به قدرت موتور و 31 درصد به گشتاور اضافه می کند. در ارتفاع های بالا که عملکرد موتور به خاطر چگالی و فشار کم هوا افت می کند، سوپر شارژر هوا را با فشار بیشتر به موتور می دهد که موتور بتواند به صورت بهینه ای کار کند.    برخلاف توربو شارژر ها که از گاز های اگزوز که از احتراق به دست آمده، برای به کار انداختن کمپرسور استفاده می کنند، سوپر شارژر ها قدرت خود را مستقیما از میل لنگ می گیرند. بیشتر آن ها با یک تسمه به حرکت در می آیند که ان تسمه به دور یک قرقره می پیچد که آن قرقره به یک چرخ دنده ی محرک متصل است. چرخ دنده ی محرک به نوبه ی خود چرخ دنده کمپرسور را می چرخاند. روتور کمپرسور در طرح های مختلفی عرضه می شود، اما وظیفه ی ان به درون کشیدن هواست، هوا را فشرده می کند و به منیفولد ورودی می فرستد. سوپر شارژر مرکز گریز ProCharger D1SC    برای فشرده کردن هوا یک سوپر شارژر باید خیلی سریع بچرخد ـ سریع تر خود موتور. بزرگ تر بودن چرخ دنده ی محرک نسبت به چرخ دنده ی کمپرسور باعث می شود که کمپرسور سریع تر بچرخد. سوپر شارژر ها می توانند در سرعت های بلایی نظیر 50000 تا 65000 دور بر دقیقه کار کنند.   اگر کمپرسور 50000 دور بر دقیقه بچرخد. تقویتی برابر شش تا نه پوند بر اینچ مربع ایجاد می کند که به معنی شش تا نه psi بالاتر از فشار اتمسفریک در یک ارتفاع خاص است. فشار جو در سطح دریا 14.7 psi است، بنابر این یک تقویت معمولی به وسیله ی یک سوپر شارژر حدود 50 درصد به هوای ورودی بر موتور می افزاید.    اگر هوا فشرده شود داغ می شود، بدین معنا که چگالی خود را از دست می دهد و در زمان انفجار نمی تواند خیلی منبسط شود. این یعنی این که وقتی به وسیله ی شمع آتش زده می شود نمی تواند قدرت زیادی ایجاد کند. برای این که یک سوپر شارژر در ماکسیمم بازده کار کند، هوای فشرده که از بخش خروجی تخلیه می شود. می بایست قبل از ورود به منیفولد ورودی خنک شود. یک اینتر کولر این وظیفه را به عهده دارد. اینتر کولر ها به دو صورت عرضه می شوند: اینتر کولر های هوا به هوا و اینتر کولر های هوا به آب. هر دو ی آن ها مانند رادیاتور ها کار می کنند. هوا یا آب به مجموعه ای از لوله ها فرستاده می شوند و وقتی که هوای داغ خارج شده با لوله ها برخورد می کند خنک می شود. کاهش دمای هوا چگالی آن را افزایش می دهد که باعث می شود. مخلوط متراکم تری از هوا و سوخت وارد اتاق احتراق شود. در ادامه انواع مختلف سوپر شارژر ها را بررسی می کنیم . انواع سوپر شارژر     سه نوع سوپر شارژر وجود دارد: روتز (Roots)، دو پیچی(twin screw) و مرکز گریز. تفاوت اصلی آن ها در چگونگی حرکت دادن هوا به سمت منیفولد مکش موتور است. سوپر شارژر های روتز و دو پیچی از انواع لب های گیر اندازنده(meshing lobe) استفاده می کنند و یک سوپر شارژر مرکز گریز از پروانه برای به درون کشیدن هوا استفاده می کند. گرچه تمام این سه نوع موجب تقویت هستند ولی بازدهی های متفاوتی دارند. بسته به این که شما بخواهید خودرو را کمی تقویت کنید یا در یک مسابقه رقابت کنید انواع مختلف سوپر شارژر در اندازه های مختلف وجود دارند. سوپر شارژر اتون، یک سوپر شارژر روتز بهینه سازی شده     سوپر شارژر روتز قدیمی ترین طرح است. Philander و Francis روتز در سال 1860 طرح را به عنوان ماشینی که می تواند به خنک کاری مته های معدن کمک کند به ثبت رساندند. در سال 1900 Gottleib Daimler یک سوپر شارژر روتز را در موتور خودرو یی به کار گرفت. سوپر شارژر روتز     با چرخش لب های گیر اندازنده، هوایی که میان لب ها گیر کرده است از سمت ورودی به سمت خروجی می روند. مقادیر بزرگی از هوا به منیفولد ورودی می روند و انباشته می شوند تا فشار مثبت ایجاد کنند. به همین جهت سوپر شارژر های روتز در واقع چیزی بیشتر از دمنده های هوا نیستند، و واژه ی دمنده ی هوا همچنان اغلب برای تمام سوپر شارژر ها به کار می رود. یک هورد پیک آپ دهه 1940 با یک سوپر شارژر روتز     سوپر شارژر های روتز معمولا بزرگ هستند و در بالای موتور قرار داده می شوند. سوپر شارژر های روتز در ماشین های عضلانی و اتومبیل های مسابقه و شکاری قرار داده می شوند زیرا بیرون کاپوت قرار می گیرند. به هر حال آن ها از نا کار آمد ترین سوپر شارژر ها هستند: اول اینکه به وزن خودرو اضافه می کنند و دوم این که به جای آن که هوا را به صورت یک جریان نرم و پیوسته بفرستند در انفجار های گسسته می فرستند.   سوپر شارژر های دو پیچی     یک سوپر شارژر دو پیچی هوا را به وسیله یک جفت لب گیر اندازنده که شبیه مجموعه ای از چرخ دنده های حلزونی می باشند می کشد. هوای درون یک سوپر شارژر دو پیچی مانند یک سوپر شارژر روتز در فضای ایجاد شده به وسیله ی لب های گردنده محبوس می شود. اما در یک سوپر شارژر دو پیچی هوا درون پوشش موتور فشرده می شود و این به خاطر آن است که روتور ها باریک شدگی مخروطی دارند؛ یعنی هرچه از سمت ورودی به سمت خروجی برویم فضا ها برای هوا کوچک تر می شوند و هرچه فضا ها کوچک شوند هوا در فضای کوچکتری فشرده می شود. سوپر شارژر دو پیچی سوپر شارژر دو پیچی     آنچه گفته شد سوپر شارژر های دو پیچی را کار آمد تر می سازد، اما آن ها گران تر هستند چون روتور های پیچ مانند نیازمند دقت بیشتری در فرآیند تولید هستند. برخی انواع سوپر شارژر ها ی دو پیچی مانند سوپر شارژر های روتز بالای موتور می نشینند، آن ها همچنین صدای زیادی هم تولید می کنند. هوای فشرده ای که خروجی سوپر شارژر را ترک می کند. یک صدای ناله یا سوت ایجاد می کند که باید به وسیله روش های فرو نشاندن صدا آرام شود.    سوپر شارژر های مرکز گریز    یک سوپر شارژر مرکز گریز به یک پروانه در سرعت های بسیار بالا توان می دهد تا هوا را به درون پوشش کوچک کمپرسور بکشاند. یک پروانه می تواند تا سرعت های 50000 تا 60000 دور بر دقیقه برسد. همان طور که هوا به مرکز پروانه کشیده می شود، نیروی مرکز گریز آن را وادار می کند که به صورت شعاعی به بیرون پخش شود. هوا پروانه را در سرعت بالایی ترک می کند اما فشار هوا در آن نقطه کم است. یک پخشگر(diffuser) ـ دسته ای از پره های ثابت که پروانه را احاطه کرده اند ـ هوای با سرعت بالا و فشار کم را به هوای با سرعت کم و فشار بالا تبدیل می کند. وقتی هوا به پره ها برخورد می کند، سرعت ملکول های آن کم و فشارش زیاد می شود. سوپر شارژر مرکز گریز ProCharger D1SC   سوپر شارژر مرکز گریز     سوپر شارژر ها ی مرکز گریز کارآمد ترین و رایج ترین سیستم های مکش تقویت شده هستند. سبک و کوچک هستند به علاوه به جلوی موتور متصل می شوند نه به بالای آن. همچنین وقتی که موتور دور می گیرد یک ناله ی واضح از آن به گوش می رسد، ویژگی که سر ها را به سوی خیابان می چرخاند. هر دوی مونت کارلو و مینی کوپر اس با سوپر شارژر هم عرضه می شوند.     هر کدام از این سوپر شارژر ها می توانند به عنوان یک ارتقای پس از فروش برای یک خودرو در نظر گرفته شوند. شرکت های متعددی مجموعه ها یی از تمام قطعات ضروری برای نصب یک سوپر شارژر را به عنوان یک پروژه ی do-it-course عرضه می کنند. در دنیای خودرو های عجیب و غریب و fuel racer ها چنین سفارشی سازی یک جزء لازم از ورزش است. خودرو سازان متعددی نیز سوپر شارژر ها را در مدل های تولید خود در نظر می گیرند.  در بخش های بعدی در مورد مزایا و معایب به کار بستن سوپر شارژر یاد خواهیم گرفت.  مزایای سوپر شارژر ها     بزرگ ترین فایده ی سوپر شارژر افزایش توان موتور است. نصب کردن یک سوپر شارژر روی یک ماشین یا کامیون باعث می شود رفتار ان مانند یک خودرو با موتوری بزرگ تر شود.    اما چه اگر کسی بخواهد میان سوپر شارژر و توربو شارژر انتخاب کند؟ این سوال به سختی مورد بحث مهندسان و دوست داران خودرو است. اما به طور کلی سوپر شارژر ها برتری مختصری نسبت به توربو شارژر ها دارند.     سوپر شارژر ها از پس افت(lag) رنج نمی برند ـ یعنی زمانی میان فشار دادن پدال و عکس العمل موتور. ولی توربو شارژر ها از پس افت رنج می برند به خاطر این که زمان کوتاهی طول می کشد تا گاز های اگزوز به سرعت کافی برای چرخاندن پروانه یا توربین برسند. سوپر شارژر ها هیچ پس افتی ندارند به خاطر اینکه به طور مستقیم توسط میل لنگ گردانده می شوند. برخی سوپر شارژر ها در دور های پایین بازدهی بیشتری دارند در حالی که برخی دیگر در دور های بالا بازدهی بیشتری دارند. برای مثال سوپر شارژر های روتز و دو پیچی در دور های پایین توان بیشتری ایجاد می کنند. اما سوپر شارژر های مرکز گریز هرچه دور پروانه بیشتر شود کارآمد تر می گردند، لذا در دور های بالاتر توان بیشتری ایجاد می کنند.     نصب کردن یک توربو شارژر نیازمند اصلاحات و تغییرات زیادی در سیستم اگزوز است. اما سوپر شارژر ها می توانند به بالا یا پهلوی موتور پیچ شوند، که این نصب آن ها را ارزان تر و تعمیر و سرویس کاری را آسان تر می سازد.     در نهایت هیچ راه ویژه ای برای خاموش کردن سوپر شارژر ها مورد نیاز نیست. زیرا آن ها به وسیله ی روغن موتور روغن کاری نمی شوند. آن ها به صورت معمولی خاموش می شوند. توربو شارژر ها باید حدود 30 ثانیه یا کمتر بی بار باشند تا خاموش شوند. در صورت روغن روان سازی برای خنک شدن فرصتی خواهد داشت. با این گفته یک گرم کردن مناسب برای سوپر شارژر ها مهم به نظر می رسد، به گونه ای که در دماهای معمولی کار با بیشترین بازده کار می کنند.    سوپر شارژر ها معمولا بر روی موتور های احتراق داخلی هواپیما ها افزوده می شوند. این کار منطقی است اگر در نظر داشته باشیم که هواپیما ها بیشتر زمان خود را در ارتفاع های زیاد می گذرانند که اکسیژن کمتری برای احتراق وجود دارد. با آمدن سوپر شارژر ها هواپیما ها قادر بودند تا در ارتفاع های بالا تری پرواز کنند بدون این که از کارایی موتور کاسته شود. یک سیستم ابتدابی برای یک هواپیما همراه یک سوپر شارژر مرکز گریز یا کمپرسور     سوپر شارژر ها یی که در هواپیما ها به کار بسته می شوند درست مانند آن ها یی کار می کنند که در خودرو ها نصب شده اند. آنها توان خود را مستقیما از موتور می گیرند و یک کمپرسور را برای دمیدن هوای پر فشار به اتاقک احتراق به کار می اندازند. توضیحات بالا ساز و کار ساده ای از یک هواپیمای سوپر شارژ شده را نشان می دهد.     اول بار سوپر شارژر ها در اواخر جنگ جهانی دوم در هواپیما ها به کار برده شدند. یک مثال در خور توجه Supermarine Spitfire است، هواپیمایی که به وسیله نیروی هوایی سلطنتی به کار گرفته شد و یک موتور سوپر شارژ شده ی رولز رویس مرلین را در خود جا داده بود.  Oilcooler اویل کولرسیستمی برای خارج کردن روغن موتوربه رادیاتور برای خنک شدن آن است بسیاری از وسایل نقلیه مجهربه اویل کولرهستند که نزدیک به رادیاتورقرار گرفته است ازآنجایی که رادیاتوردردمایی نزدیک به 200 درجه کارمیکند یک سیستم خنک کننده جهت ایجاددمای مناسب نیازاست یک اویل کولرباکیفیت میتواند خارج ازرادیاتور دمای مناسب رافراهم کند.اویل کولرمعمولا برای موتورهای هواخنک وماشینهای  مسابقه ای استفاده میشود.اویل کولر درجه حرارت روغن رادرمحدوده ایمن نگه میدارد. امروزه اغلب ماشینهای مدرن ممکن است ازاویل کولراستفاده نکنند      


نظرات() 
buy tadalafil online
جمعه 16 آذر 1397 01:36 ب.ظ

Thanks! Helpful stuff!
prix cialis once a da enter site natural cialis cialis 5 mg para diabeticos generic cialis 20mg uk cialis kaufen wo generic cialis pill online comprar cialis navarr buy cialis sample pack we choice free trial of cialis cialis bula
buy cialis delhi
پنجشنبه 15 آذر 1397 06:26 ب.ظ

Seriously a lot of very good facts!
american pharmacy cialis cialis kaufen bankberweisung generic cialis in vietnam cialis manufacturer coupon ou acheter du cialis pas cher cialis price thailand cialis rezeptfrei sterreich look here cialis cheap canada only here cialis pills the best site cialis tablets
buy generic cialis online
چهارشنبه 14 آذر 1397 10:47 ب.ظ

Thanks. Loads of facts!

opinioni cialis generico cialis 5 mg effetti collateral cialis authentique suisse buying brand cialis online comprar cialis navarr cialis 5 mg para diabeticos how do cialis pills work cialis tablets generic cialis 20mg uk we choice cialis uk
Buy cialis
چهارشنبه 14 آذر 1397 07:34 ق.ظ

Wow plenty of fantastic knowledge.
canada discount drugs cialis cialis mit grapefruitsaft cialis prices in england safe site to buy cialis online tadalafil dosagem ideal cialis cialis generisches kanada only now cialis for sale in us cialis generisches kanada cialis alternative
buy cialis delhi
سه شنبه 13 آذر 1397 09:08 ق.ظ

Reliable tips. Regards!
cialis generico en mexico cialis 5 effetti collaterali 5 mg cialis coupon printable cialis arginine interactio prezzo di cialis in bulgaria cialis generic availability where to buy cialis in ontario cialis efficacit cialis para que sirve we like it cialis price
buy cheap cialis in canada
دوشنبه 12 آذر 1397 09:16 ب.ظ

You actually said it terrifically.
cialis tablets for sale wow look it cialis mexico cialis rezeptfrei buy cheap cialis in uk cialis en 24 hora cialis side effects cialis generico in farmacia we like it safe cheap cialis generic cialis at the pharmacy bulk cialis
Cialis online
دوشنبه 12 آذر 1397 08:42 ق.ظ

Lovely forum posts. Cheers!
cialis coupon discount cialis can i take cialis and ecstasy tadalafil rezeptfrei cialis apotheke interactions for cialis sialis costo in farmacia cialis order cialis from india generic cialis with dapoxetine
Cialis online
یکشنبه 11 آذر 1397 08:46 ب.ظ

Terrific info. Cheers!
brand cialis generic cialis savings card we like it cialis price cialis lowest price where cheapest cialis 200 cialis coupon side effects of cialis effetti del cialis cialis generico milano only best offers cialis use
Cialis pills
یکشنبه 11 آذر 1397 08:06 ق.ظ

You expressed that fantastically.
cialis para que sirve cialis kaufen bankberweisung we like it cialis price cialis ahumada cialis pas cher paris acquisto online cialis cialis en mexico precio click now cialis from canada ou acheter du cialis pas cher cialis rezeptfrei sterreich
buy cialis online without a prescription
شنبه 10 آذر 1397 08:57 ب.ظ

Cheers, Awesome information.
achat cialis en europe cialis canada cialis generisches kanada cialis kaufen cialis vs viagra cost of cialis per pill cialis generico cialis sale online purchasing cialis on the internet generic cialis tadalafil
buy cialis online best price
شنبه 10 آذر 1397 07:50 ق.ظ

Regards! An abundance of advice.

buy cialis online cheapest cialis alternative buy name brand cialis on line cialis generic availability cialis generico lilly buying brand cialis online cialis canada on line how to buy cialis online usa cialis bula cialis 5 effetti collaterali
Cialis pills
جمعه 9 آذر 1397 08:30 ب.ظ

You said it nicely.!
generic cialis levitra bulk cialis cialis 5 mg schweiz cialis super acti safe site to buy cialis online cialis without a doctor's prescription rezeptfrei cialis apotheke cilas cialis kaufen wo cialis 5 mg
Online cialis
جمعه 9 آذر 1397 08:38 ق.ظ

Perfectly expressed without a doubt! !
cialis from canada how to purchase cialis on line generic cialis tadalafil buy generic cialis cialis en mexico precio tadalafil 20 mg cialis 5 mg effetti collateral cialis pills in singapore viagra cialis levitra cialis per paypa
buy cheap cialis coupon
پنجشنبه 8 آذر 1397 09:33 ب.ظ

Seriously loads of very good data!
cialis 20 mg cut in half sialis cialis sicuro in linea buy cialis online cialis qualitat viagra cialis levitra cialis without a doctor's prescription cialis uk next day cialis pills cialis without a doctor's prescription
Cialis pills
پنجشنبه 8 آذر 1397 09:59 ق.ظ

Kudos. Quite a lot of forum posts!

are there generic cialis cialis name brand cheap cialis authentique suisse cialis 100mg suppliers cialis rckenschmerzen cialis kaufen side effects for cialis cialis tablets generic cialis pill online canadian cialis
cialis
چهارشنبه 7 آذر 1397 09:13 ب.ظ

You explained this adequately!
canadian discount cialis we choice cialis pfizer india side effects for cialis comprar cialis navarr buying brand cialis online fast cialis online cialis cipla best buy buy original cialis cialis 100 mg 30 tablet pastillas cialis y alcoho
Cialis canada
چهارشنبه 7 آذر 1397 09:26 ق.ظ

You actually explained this superbly.
we like it cialis price tarif cialis france cuanto cuesta cialis yaho cialis prezzo di mercato cialis daily new zealand best generic drugs cialis viagra cialis levitra cialis generico online cialis great britain cialis purchasing
Buy generic cialis
دوشنبه 9 مهر 1397 11:36 ق.ظ

You actually mentioned that perfectly.
buying cialis on internet cialis generico in farmacia opinioni cialis generico 200 cialis coupon estudios de cialis genricos cialis 5 effetti collaterali buy name brand cialis on line cialis 20mg prix en pharmacie cialis free trial cialis 5 mg scheda tecnica
trust pharmacy canada reviews
یکشنبه 1 مهر 1397 10:39 ق.ظ

Kudos! Numerous data!

canadian mail order pharmacies canadian pharmaceuticals nafta canadian cialis canadian pharmaceuticals reviews canadian mail order pharmacies canadian pharmacy viagra canadian pharmaceuticals aarp recommended canadian online pharmacies canada medications information online drug store
viagravonline.com
چهارشنبه 28 شهریور 1397 07:19 ق.ظ

Cheers! Lots of forum posts.

weblink price cialis cialis 5 mg para diabeticos prix cialis once a da cialis in sconto we choice cialis uk cialis canadian drugs cost of cialis per pill acheter cialis kamagra cialis dosage cialis side effects dangers
eddrugsgeneric.com
دوشنبه 12 شهریور 1397 01:40 ب.ظ

You said this superbly!
generic cialis pill online tadalafil 20mg get cheap cialis cialis usa cost cialis 05 purchase once a day cialis buy cialis online cheapest cialis qualitat enter site 20 mg cialis cost purchasing cialis on the internet
http://viagravipsale.com/
یکشنبه 11 شهریور 1397 09:11 ب.ظ

Superb material. Thank you.
cialis without a doctor's prescription generico cialis mexico where cheapest cialis cialis ahumada enter site 20 mg cialis cost cialis price in bangalore achat cialis en europe acquisto online cialis click here cialis daily uk we choice cialis uk
http://viabiovit.com/pfizer-viagra-coupon.html
سه شنبه 23 مرداد 1397 08:46 ق.ظ

Incredible many of very good info.
viagra to buy sildenafil pharmacy buy cheap viagra online uk sildenafil viagra sildenafil uk buy how to get viagra from doctor how can i get viagra online buy online viagra uk buy viagra brand online viagra tablets online purchase
babecolate.com/can-you-buy-cialis-over-the-counter-in-argentina.html
سه شنبه 23 مرداد 1397 12:22 ق.ظ

Wonderful postings, Thank you!
safe dosage for cialis prix de cialis cialis therapie we like it cialis price where do you buy cialis cialis per paypa purchasing cialis on the internet cialis arginine interactio cialis uk next day walgreens price for cialis
Cialis generic
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 06:07 ب.ظ

Truly a good deal of excellent material.
try it no rx cialis cialis usa cost buy cialis online nz only now cialis for sale in us cialis 100 mg 30 tablet purchasing cialis on the internet viagra cialis levitra we recommend cialis info trusted tabled cialis softabs buy cialis online legal
Viagra generico online
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 10:46 ب.ظ

Great postings. Many thanks!
safe place to buy viagra online cheapest viagra pills online buy viagra for women viagra uk price can you buy viagra over the counter online pharmacy for viagra sildenafil to buy buy viagra tablets online order viagra without rx online sildenafil without prescription uk
Cialis generic
شنبه 18 فروردین 1397 11:29 ب.ظ

Valuable content. Appreciate it.
look here cialis order on line cialis prezzo in linea basso cialis online napol tadalafil 5mg cialis e hiv click here cialis daily uk buying cialis overnight recommended site cialis kanada preis cialis 20mg schweiz trusted tabled cialis softabs
Buy cialis
جمعه 3 فروردین 1397 02:07 ق.ظ

Nicely put. With thanks.
cialis 200 dollar savings card cialis generika buy cialis online nz cialis side effects dangers cialis professional yohimbe acheter cialis kamagra how to purchase cialis on line cialis prezzo in linea basso venta de cialis canada acheter cialis meilleur pri
chaturbate token hack tool
دوشنبه 14 اسفند 1396 11:21 ب.ظ
Hello, i think that i saw you visited my website
thus i came to “return the favor”.I'm attempting to find
things to improve my site!I suppose its ok to use some of your ideas!!
jocuri cu mario
پنجشنبه 10 اسفند 1396 11:26 ب.ظ
آیا تا به حال در مورد ایجاد یک کتاب یا مهمان فکر کرده اید؟
نویسنده در سایت های دیگر؟ من یک وبلاگ بر اساس موضوعات مشابه دارم
شما بحث می کنید و دوست دارید که برخی از داستان ها / اطلاعات را به اشتراک بگذارید. میدانم که بازدید کنندگانم از کار شما قدردانی خواهند نمود.

اگر حتی از راه دور علاقه مند هستید، احساس شگفتی می کنید
من یک ایمیل دارم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر



نمایش نظرات 1 تا 30